اکسل خودرو نیروی موتور را از جعبه دنده به چرخ‌ها منتقل می‌کند. اگر اکسل دچار مشکلات جدی شود، خودرو دیگر حرکت نمی‌کند و باید کنار خیابان منتظر امداد خودرو باشید. داشتن اطلاعاتی در خصوص نشانه‌های خراب شدن اکسل می‌تواند به شما کمک کند خراب شدن آن را پیشبینی کنید و به این شکل، در هزینه‌های خرید لوازم یدکی و تعمیر خودرو صرفه‌جویی کنید. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به اکسل پرداخته‌ایم تا اطلاعاتی اولیه در خصوص آن به شما ارائه دهیم که در زمان خرابی آن یا مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی از آن‌ها استفاده کنید. با مجله ایرانگان همراه باشید تا با اکسل خودرو آشنا شوید. 


کاربرد اکسل

اکسل با نیروی موتور حرکت می‌کند. در خودروهای دیفرانسیل جلو، اکسل جلو به موتور متصل است و در خودروهای دیفرانسیل عقب، موتور، اکسل عقب را به حرکت در می‌آورد. در خودروهای چهار چرخ متحرک، هر دو اکسل جلو و عقب از موتور نیرو دریافت می‌کنند و آن را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. با این‌که اکسل به‌نظر قطعه‌‌ای ساده و یک تکه به‌نظر می‌آید، در واقع دو تکه و به دیفرانسیل متصل است. ساختار دو تکه‌ی اکسل به آن کمک می‌کند مقادیر متفاوت نیرو را به چرخ‌های راست و چپ منتقل کند. سرعت چرخش چرخ‌ها همیشه یکسان نیست. اکسل‌ها با توجه به حرکت فرمان، نیروها را به صورتی بهینه از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کنند.

اکسل بسته به کاربردش به دو نوع اکسل مرده و زنده تقسیم می‌شود. اکسل زنده نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند در حالی اکسل مرده، آزادانه می‌چرخد و امکان چرخیدن را برای چرخ‌ها فراهم می‌کند. در خودروهای دیفرانسیل جلو، اکسل عقب از نوع مرده است. 


انواع اکسل

اکسل دو نوع نیمه شناور و شناور دارد که در وسایل نقلیه معمولا از نوع نیمه شناور آن استفاده می‌شود:

  • اکسل نیمه شناور: اکسل‌های نیمه شناور علاوه بر منتقل کردن نیروی موتور به چرخ‌ها، وزن خودرو را نیز نگه می‌دارند. 
  • اکسل شناور: از اکسل‌های شناور بیشتر در خودروهای سنگین استفاده می‌شود. این نوع اکسل نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و وزن خودرو را روی محفظه‌ی خود نگه می‌دارد. 

با استفاده از اکسل cv، چرخ‌های راست و چپ خودرو می‌توانند مستقل از یکدیگر بچرخند.

اکسل CV

در خودروهایی که کمک فنرهای مستقل دارند از اکسل CV استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع اکسل، چرخ‌های راست و چپ می‌توانند مستقل از یکدیگر بچرخند. در حالی که اکسل‌های معمولی سفت هستند و نمی‌گذارند شفت خودرو به طور مستقل بچرخد، اکسل CV امکان چرخیدن چرخ‌ها با سرعتی یکسان را فراهم می‌کند. به این شکل فرمان خودرو روان‌تر می‌شود. از اکسل CV معمولا در خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. 

مشکلات اکسل

معمولا قطعات خودرو پس از مدتی فرسوده می‌شوند و باید آن‌ها را با لوازم یدکی نو تعویض کنید. با این حال، خراب شدن قطعات خودرو دلایلی دارد. دلایل رایج خراب شدن اکسل شامل موارد زیر می‌شوند:
  • ممکن است اکسل تحت فشار خم شود، بشکند یا ترک بخورد.
  • دست اندازهای شدید ممکن است به شکستگی و خم شدن اکسل منجر شوند.
  • در اکسل CV، سیبک‌ها روکشی لاستیکی دارند که ممکن است ساییده شود و در نتیجه، روغن از سیبک نشت کند. به این شکل روغن به اندازه‌ی کافی به سیبک نمی‌رسد و اکسل آسیب می‌بیند. 
  • آسیب دیدن سیبک‌های اکسل CV ممکن است به وارد شدن ضایعات و ناخالصی به محفظه‌ی اکسل منجر شود. 

نشانه‌های خراب شدن اکسل

  • خراب شدن اکسل ممکن است به لرزش خودرو منجر شود.
  • آسیب دیدن اکسل به تغییر زاویه‌ی چرخ‌ها منجر می‌شود.
  • صدای کلیک، وزوز یا خرخر ممکن است از اکسل باشد.


منبع : Buyautoparts